موسیقی در سلایق و سبک های مختلف، به طور گوناگونی بر احساسات و خلق و خوی ما تاثیر میگذارد. با توجه به این که هر یک از ما سلیقه موسیقیایی مختص به خودمان را داریم، اما به طور کل، از نظر محبوبیت، تاثیرگذار بودن و صاحب سبک بودن، قطعه هایی وجود دارد که از نظر ارزش در رتبه بالاتری قرار میگیرد.
هایدن، شوستاکوویچ، شوپن، شونبرگ، چایکوفسکی، باخ، سن سان، موتسارت، راخمانینف و … را از جمله برجسته ترین آهنگسازان جهان میتوان نام برد.
در ادامه این مقاله، بیوگرافی تعدادی از این موسیقیدانان را با هم برسی میکنیم.
پیوتر ایلیچ چایکوفسکی (pyotr Ilyich Tchaikovsky)
چایکوفسکی، آهنگساز روسی (زاده ۷ می ۱۸۴۰ و درگذشت ۶ نوامبر ۱۸۹۳) در کنسرواتور سن پترزبورگ، به تحصیل در مکتب موسیقی روبینشتاین پرداخت.
او به عنوان اولین آهنگساز روس، تاثیر بین المللی و تاریخی در جهان داشت. چایکوفسکی قواعد و اصول موسیقی کلاسیک غربی، همینطور جریان موسیقی توصیفی را در روسیه ادامه و رواج داد. گرچه اساس کارهای خود را قواعد موسیقی اروپا قرار داد، اما به موسیقی افسانه ای و محلی روسی بی توجه نبود.
آثار موسیقی چایکوفسکی
از او آثاری از جمله چندین اپرا، باله و سمفونی به جا مانده:
باله: دریاچه قو، زیبای خفته، فندق شکن.
اپرا: ویوودا، اوندین، اپریچنیک، یوگنی آنگین، بی بی پیک.
سمفونی ها: سمفونی شماره یک (winter daydreams) op 10، سمفونی شماره دو (little Russian) op 17، سمفونی شماره سه (polish) op 29، سمفونی شماره چهار op 36، سمفونی شماره پنج op 64، سمفونی شماره شش (pathetique) op 74.
چایکوفسکی، ۹ روز پس از اولین اجرای سمفونی (پاتتیک) در سن ۵۳ سالگی، در سن پترزبورگ درگذشت.
یوهان سباستین باخ (Johann Sebastian bach)
باخ، آهنگساز آلمانی (زاده ۲۱ مارچ ۱۶۸۵ و درگذشت ۲۸ ژانویه ۱۷۵۰) که آثار او ارکستر، تک سازها، آواز و تقریبا تمام موسیقی دوره باروک را شامل میشود. با این که سباستین باخ شکل تازه ای از موسیقی ارائه نداد، اما توانست سبک رایج موسیقی در آلمان را با فن و روش کنترپوان غنی سازد. این روش ها، مبنی بر تنظیمات چیدمان موتیف و هارمونیک، در مقیاس بزرگ و کوچک بود. همینطور بافت ها و ریتم های برگرفته از موسیقی دیگر کشورها همچون فرانسه و ایتالیا را شامل میشد.
آثار موسیقی سباستین باخ
مس در سی مینور، کنسرتوهای براندنبورگ، پاسیون به روایت متای قدیس، و تعداد زیادی کانتات را میتوان نام برد.
ویژگی سبک موسیقی و آهنگسازی باخ
سبک موسیقی و آهنگسازی باخ، بافت کنترپوانی، پیشروی هارمونیک در دومینانتها، نت پایه خطی، ریتم های محرک استوار است. که با ترکیب یکدیگر، حسی از پیشروی را به وجود می آورند.
موسیقی باخ به شکل موتیفی متراکم است. همینطور الگوهای ریتمیک و ملودیک، که در ابتدای یک اثر معرفی میشوند، توسط برگشت های ملودیک و کنترپوانی، کاهش و افزایش در حین تکرار، تحرک و جوش و خروش در نغمه ها، تغییر شکل میدهند.
درحال حاضر سبک موسیقی باخ بر سرودهای روحانی و آثار مذهبی، تصنیفات موسیقیایی و آثار راک و پاپ، تاثیراتی گذاشته است.
از تم توکاتا و فوگ در رِ مینور، در آثار موسیقی راک به طور مکرر استفاده شده و محبوبیت زیادی دارد.
ولفگانگ آمادئوس موتسارت
موتسارت آهنگساز و نوازنده اتریشی (زاده ۲۸ ژانویه ۱۷۵۶ و درگذشت ۵ دسامبر ۱۷۹۱) در زندگی کوتاه خود، بیشتر از ۶۰۰ قطعه موسیقی ساخت که شامل: سونات، موسیقی کُر، کنسرتو، اپرا و سمفونی بود.
موتسارت در ۵ سالگی، آهنگسازی را شروع کرد، و در تمام اروپا شهرت بسیاری پیدا کرد. او اولین سمفونی خود را در هفت سالگی و اولین اپرای کامل خود را در دوازده سالگی نوشت. موتسارت در طول زندگی خود صاحب جوایز به خصوص و افتخارات بسیار زیادی در زمینه آهنگسازی و نوازندگی شد. او برای طبقه اشرافی و همچنین ملکه و پادشاه، لویی پانزدهم، اجرا کرده بود.
به دلیل نبوغ و شهرت بسیار زیاد موتسارت در اروپا، از نظر مالی در سطح بسیار بالایی قرار داشت.
موتسارت تحت تاثیر عقاید روشنفکری، در سال ۱۷۸۴ عضو فراماسون ها شد. او به همراه شیکاندر و هایدن، عضو یک لژ فراماسونری بودند، او در آخرین اپرای خود (فلوت سحرآمیز) برخی از رسوم فراماسونری را گنجانید.
درگذشت موتسارت
او سرانجام در نیمه شب ۵ دسامبر ۱۷۹۱ به دلیل بیماری درگذشت. به طور دقیق دلیل مرگ موتسارت مشخص نیست. اما از دیدگاه پزشکی امروزی گمان میرود، که مرگ او ناشی از تب بیماری رماتیسم بوده.
محل دفن او پس از چند سال در آرامگاه سن مارکس گم شد، اما در حال حاظر برای احترام و یاد بود، تابوت خالی دفن کرده اند.
فردریک فرانسوا شوپن ( Frederic francois chopin)
شوپن، موسیقیدان لهستانی (زاده ۱ مارچ ۱۸۱۰ و درگذشت ۱۷ اکتبر ۱۸۴۹) از برجسته ترین و تاثیر گذارترین نوازنده ی پیانو در دوره رمانتیک بود.
شوپن تعدادی از فرم های موسیقی را ابداع کرد اما مهمترین نوآوری های او را میتوان در قالب فرم هایی مانند: والس، سونات پیانو، اتود، نوکتورن، پولونز و پرلود، نام برد.
مهاجرت شوپن به فرانسه
شوپن در آگوست ۱۸۳۱ وارد پاریس شد که این اتفاق موجب دگرگونی بخت و اقبال او گردید. تور کنسرت در پاریس آغاز شده بود و هرکدام از پیانیست های نوپا و تازه کار خودنمایی می کردند. اولین اجرای شوپن در سالن پلیل، سبب شروع راه طولانی برای او شد. پس از آن، شوپن تحصیل و مطالعه را در جوار فردریش کالکبرنر، یک پیانیست مشهور، دوباره از سر گرفت. شش ماه بعد با کمک او اولین کنسرت خود را در سالن پلیل (Pleyel) در پاریس ترتیب داد. اجرای او به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد. پس از جلب نظر مثبت هیلر(Hiller)، لیست (Liszt)، برلیوز (Berlioz) و دیگر آهنگ سازان مشهور، مورد تقاضا و توجه دائمی جامعه قرار گرفت.
شوپن با توجه به توانایی ماهرانه در نواختن پیانو، هرگز خودش را به عنوان یک نوازنده محسوب نمی کرد. او تا جایی که میشد سعی می نمود از نواختن اجتناب کند و به جای آن به کسب شهرت با عنوان مربی موسیقی می پرداخت. او زمان زیادی را صرف کار کردن روی قطعه های موسیقی اش می نمود و بیشتر برروی کارهای سولوی خود مانند نکتورنها، مازورکاها و اتودهایش به جای اجرای کنسرت تمرکز میکرد. در سال ۱۸۳۳ حق انتشار آثارش را به موریس شلسین فروخت و آثار موسیقی اش در کل فرانسه، آلمان و انگلستان شروع به انتشار و دیده شدن کرد.
آثار موسیقی شوپن
بیشتر از ۲۳۰ قطعه از آثار او به جای مانده. برخی از قطعه هایی که ساخته دوران کودکی او هستند، موجود نیست. تمامی آثار شوپن برای پیانو نوشته شده است و اکثر آنها به صورت تکنواز هستند. تعداد کمی از آثار او برای پیانو با همراهی سازهایی مانند ویولن، ویولن سل، ارکستر یا آواز نوشته شده، که میتوان به موومان سوم از سونات شماره دو op35 اشاره کرد.
شوپن در تمام عمر خود از بیماری و ضعف جسمانی رنج میبرد تا اینکه در ۳۹ سالگی، سال ۱۸۴۹ بر اثر سل ریوی درگذشت.
درآخر
موسیقی، هنری باستانی محسوب میشود. علاقه مندان به هنر موسیقی با مطالعه درباره بیوگرافی نوابغ و پیشگامان این هنر، سطح وسیع تری از موسیقی فاخر را درک میکنند.
امیداریم این مقاله به شناخت بیشتر شما از موسیقی کلاسیک کمک کرده باشد. با نوشتن نظرات و پیشنهادات خود، باعث بهبود این مقاله شوید، از همراهی شما تا انتهای این مطلب سپاسگذاریم.
Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me.
Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?
Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?
Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me.